(arafa....)
... Complexitat vol dir moltes coses: famílies que, per mil 
raons, no aconsegueixen que els seus fills se sentin estimats; pares que
 no eduquen, per falta de temps, ganes o capacitat; un món digital que 
crea addiccions, aïlla i dispersa... Però vol dir, al final, que 
l'escola ha d'assumir feines i responsabilitats que van més enllà de les
 normals i que demanen poder disposar de més recursos que els normals. 
Desentendre-se'n no només perjudica els afectats, té un resultat 
indefectible: que en cada classe hi hagi un grup d'alumnes que no 
segueix o té un nul interès en el que s'ensenya, que és una llosa perquè
 allà s'hi aprengui... 
La “primavera pedagògica” -la feina per projectes, la 
conversió de la classe en espais i dels docents en una mena de monitors,
 la dissolució dels continguts en competències...-segur que ajuda a 
portar-ho menys malament. Però també ajuda a dissimular que sense uns 
recursos i uns reforços humans que costen uns diners, i que el 
departament no està posant, els únics alumnes que van assolint el nivell
 que els permet entendre allò que llegeixen -aprendre a aprendre- i, a 
partir d'aquí, abordar amb èxit l’ensenyament superior, són els de 
famílies que tenen el temps, la tranquil·litat i la cultura per fer de 
casa seva un ambient propici a la curiositat i l'aprenentatge. En 
algunes escoles, una minoria.
De vegades tens la impressió que en un model econòmic que va començar 
diluint les comunitats i ara ja està diluint les famílies, l'escola 
pública està tan desbordada fent de comunitat i de família -intentant 
educar- que no li queda temps i energia, espais de silenci i disciplina,
 per fer d’escola -per ensenyar...
Albert Pla Nualart
 
