Qui no ha mitificat la seva infància?... Jo vaig tenir sort... Les mestres tenien autoritat, les respectàvem. Però tinc la sensació que
 els nois i noies érem més gamberros que els d'ara. O potser ens 
deixaven que ho fóssim: ens renyaven sovint i alhora ens deixaven força 
llibertat. Ens escapàvem del pati i en fèiem algunes de grosses. Teníem 
marge per equivocar-nos i les mestres en tenien per castigar-nos. Això 
ha canviat. La canalla està molt –massa– controlada i monitoritzada, 
hiperprotegida, i els mestres també estan massa vigilats pel sistema. 
Tot encotillat. Per totes dues bandes. I també amb la família. 
Em guardaré molt de la nostàlgia. Perquè ara hi ha escoles 
meravelloses. I el més important, no n'hi ha de desastroses, com sí que 
passava als anys 60 o 70 del segle XX. El nivell mitjà sens dubte ha 
pujat. Si fa 50 anys hi hagués hagut proves PISA, els resultats ens 
haurien situat encara pitjor que avui, no en tingueu cap dubte. També 
aleshores hi havia molta vulnerabilitat social –pobresa– i molta 
segregació –immigració–. Les escoles...
capaces d’innovar sense perdre el nord, eren poquíssimes i tenien un 
alumnat de classe mitjana autòcton. S'inspiraven en el record de la gran
 tradició catalana, des de Montessori fins a Rosa Sensat. I no podien 
comptar gaire amb l'administració: encara amb dictadura, la tenien en 
contra... El que va marcar l’impuls renovador d’aquells anys va ser sobretot un 
optimisme encomanadís, un compromís ciutadà transversal. Hi havia 
il·lusió per sortir de la dictadura i construir un país nou, per 
recuperar la llengua, per formar nois i noies que serien ciutadans d'una
 societat més lliure i justa. Tot plegat aportava energia i valentia per
 tirar endavant. Això realment és el que es troba a faltar. A l’educació
 i arreu hem passat d'una creadora ingenuïtat utòpica a un emprenyat 
derrotisme distòpic. Tothom està a disgust, el sentiment d'impotència i 
desconfiança s'ha generalitzat. I així és molt difícil construir res... 
Costarà recuperar la il·lusió, però és imprescindible fer-ho... Cal l'educació de sempre –treballar 
els coneixements bàsics: lectura i matemàtiques– comptant amb les noves 
eines –el món digital ha vingut per quedar-se– i les noves metodologies 
–projectes, competències–. Cal més exigència? Rotundament sí. I això és 
feina tant dels docents com dels pares. De nou la responsabilitat està 
repartida.
Ignasi Aragay (fill de mestres), 10.12.2023
 
