(arafa<d'1any)
...
Si no menystenim l’innatisme -com fa certa esquerra- i acceptem que
tenir interès i facilitat per a certes coses no depèn només de l’entorn o
de com s’ensenyin sinó també de com som, té tot el sentit plantejar-se
fins a quina edat l'educació comprensiva té més avantatges que
inconvenients. Si fer-la més anys comprensiva no la fa menys inclusiva.
El baix nivell de 3r i 4t d'ESO llasta el batxillerat, arrossega per
inèrcia els desmotivats i omple la FP dels que ja se senten fracassats.
¿Quin geni va decidir que l’escola s'acaba als 12? ¿No seria millor
tornar-la a allargar fins als 14 perquè sigui llavors -amb el canvi de
centre- que es triï una formació més laboral o més acadèmica? Amb el
benentès que ara seria obligatòria -en doble versió- com a mínim fins
als 16 i que sempre, sempre, hi ha d'haver vies obertes per poder passar
de l'una a l'altra. ¿Tindríem tants alumnes fastiguejats com
ara?,¿malbarataríem tant de potencial?
Albert Pla Nualart, 20.6.21