dijous, 23 de febrer del 2017

pd 948

​EL PERIÓDICO​ dissab​​te, 1 d'octubre​ del 2005
MINUTS D'OR A CLASSE
M. Eugenia Ib​áñez​
"La situació a les aules de secundària és insostenible: no es pot complir la tasca d'instruir, o es fa amb deficiències; els alumnes no aprenen i el professorat està desfet, físicament i psíquicament". (Eugènia  de Pagès)
... De Pagès va arribar a la conclusió que els alumnes no aprenen perquè no escolten, no escolten perquè el seu estat mental habitual és la dispersió i estan dispersos perquè la societat així els forma.
"A l'escola, l'eix és la paraula, i a l'exterior, la imatge. Els ensenyants demanem abstracció i anàlisi, i en el món exterior es valen de la immediatesa i la dispersió, perquè utilitzar el ratolí d'un ordinador o el comandament del televisor no exigeix cap esforç", afegeix De Pagès... que ha ideat la forma de contrarestar la dispersió dels seus alumnes, només amb recursos corporals. "Es tracta de forçar la concentració, base de l'aprenentatge, amb senzilles tècniques de relaxació". El mètode consisteix a dedicar els cinc primers minuts de la classe a la respiració conscient, la relaxació muscular, la visualització guiada o la cinesiologia, cada dia una cosa. L'èxit de la pràctica exigeix que sigui voluntària, però també que els alumnes que la rebutgin acceptin que els seus companys la portin a terme. Fa cinc anys que De Pagès aplica a les seves classes aquests minuts d'or i afirma que el resultat ha estat bo: millora la concentració de l'alumne i el professor pot treballar amb més comoditat, sense tanta tensió.
​...
"A les nostres aules passa alguna cosa - afirma De Pagès -, perquè no és normal que una feina destrossi com ho fa l'ensenyament. Hi ha hagut un canvi cultural brutal i l'escola ha rebut el gran cop".​