Si les persones que es fan càrrec de les polítiques educatives
treballessin amb l'evidència, sabrien que fa anys que els estudis
neurocientífics mostren que tant els adults com els joves i els infants
aprenen més i recorden millor quan escriuen a mà que no pas amb un
teclat... això és així perquè escriure a mà crea molta més activitat a les parts
sensoriomotores del cervell. El paper conté detalls espacials més rics
que un full digital i molts sentits s'activen amb l'escriptura manual:
podem sentir el so que fa el llapis mentre escrivim i veure les lletres
que en resulten. Aquestes experiències sensorials creen contacte entre
diferents parts del cervell i el predisposen per a l'aprenentatge i la
memòria. (A. van der Meer)... Els investigadors no només recomanen l'ús del paper a les aules, sinó
que també el proposen en activitats creatives com la creació literària o
musical, perquè la creativitat serà més productiva si tenim una
capacitat d'aprenentatge i de memòria forta... fa unes setmanes apreníem que per escriure millor s'ha de caminar,
ara sabem que no ens hem d'oblidar exercitar les extremitats
superiors. Una combinació guanyadora, a partir dels suggeriments de Van
der Meer, seria escriure els textos amb l'ordinador però fer les
anotacions prèvies a mà...
Leticia Asenjo, 21.10.2023