dilluns, 16 de novembre del 2015

pd 572

EL PERIÓDICO, dissabte, 27 de desembre de 1997
ESCUELA TEÓRICA Y ESCUELA REAL
María Jesús Candau

...
L'escola comprensiva i integradora és un vell somni dels sectors progressistes... l'educació ha quedat com l'últim reducte de la utopia en el pitjor sentit del terme, el regne dels eslògans... Sembla que el seu únic objectiu fos crear un món feliç idíl·lic, el regne de la igualtat, la llibertat i el diàleg, en el que no cal aprendre per passar de curs (és automàtic) i que la substitució de de l'esforç per l'enfocament lúdic ha de garantir que tots aprovin (i si no és així, la culpa és del professor). Tot això incrustat en una societat feroçment competitiva i insolidària,... que estafa l'alumne al privar-li dels hàbits i coneixements que necessitarà per a desenvolupar-se en la seva vida posterior.
... No sabem què representaria l'escola comprensiva en un país sense greus desequilibris socials i on els centres públics no haguessin de competir amb els privats. Però és imperdonable tancar els ulls als seus efectes quan l'ensenyament es basa en una triple xarxa: centres públics, que compleixen la llei i acullen la pràctica totalitat de les situacions conflictives; centres de finançament públic i control privat, que, com tots sabem, les esquiven amb la complicitat de l'Administració, i centres no subvencionats, d'elit, que seleccionen els seu alumnat sense cap tipus de dissimul...
...
Per tot això, no és possible seguir demorant una reflexió en profunditat sobre la situació actual... Que s'abandoni d'un cop per tots l'hàbit de desqualificar als qui denuncien que la realitat no s'assembla a la teoria.