divendres, 20 de novembre del 2015

pd 576

EL PUNT / Diumenge, 23 de febrer de 1997
LES BATALLETES DE L'ESO
Francesc Canet

... És clar que falten mitjans, però no únicament per impartir l'ESO sinó també per altres plans d'estudis. Estic convençut que, en el fons, la problemàtica s'origina perquè bona part del professorat dels antics instituts de batxillerat s'oposa "ab origine" a la reforma i ara aprofita l'avinentesa - la inqüestionable insuficiència de recursos públics abocats a l'ensenyament - per provar d'endarrerir un parell d'any la implantació en els seus centres. Oposar-se numantinament a les concepcions pedagògiques que han inspirat la reforma educativa és tan legítim com cantar-ne les excel·lències amb la vocació del convers, però potser hauríem de prescindir de maniqueismes d'aquesta mena i militar en el possibilisme pragmàtic. Els eixos bàsics de la reforma, al meu parer, són una eina molt vàlida per a l'avenç educatiu; però molts aspectes concrets de la seva aplicació grinyolen tant, que el professorat - no ho farà pas el Departament, atrinxerat en un cofoisme preocupant - hauria d'encetar un debat seriós, extreure'n conclusions fermes i passar després a l'acció reivindicativa amb radicalisme insubornable... Dilapidar energies en batalletes referides al ritme d'aplicació del nou sistema pot satisfer interessos puntuals, però no ajuda a "reformar la reforma".