... l’any 2022 els professors d'institut dels Estats Units. “Un 55% es plantejava deixar la feina, i els motius per fer-ho eren
l’increment de la burocràcia, els baixos salaris, la manca de respecte
per part d'alumnes i famílies, i la falta de temps per preparar les
classes.”...
També vam saber que havent enquestat 10.424 docents de primària i secundària a
Catalunya, el 45% reconeixia tenir una salut mental dolenta o molt
dolenta, i el 36% –que pujava fins al 62% al Pallars Sobirà– tenien la
temptació de canviar de feina. Temps enrere ser professor era una feina
mal pagada com sempre, però tranquil·la, admirada i respectada.
La crisi generalitzada de l’autoritat, que aviat ho infectarà tot menys l’orde militar, és una de les responsables del fet que a quasi tots els nivells de l'ensenyament –més el públic que el privat, més el barat que el car– ser professor sigui avui una de les professions més desgraciades i pobres, més penoses i angoixants que existeixen a la major part de les societats desenvolupades... a cap professor de l’ensenyança pública se li demana fer una classe davant un públic aleatori d’estudiants, de qualsevol edat, per veure si posseeix les virtuts més elementals que ha de tenir tot professor: respecte als estudiants, bons coneixements i capacitat didàctica. Els ínclits doctors en pedagogia i psicopedagogia no consideren prioritàries aquestes virtuts. Més encara: ells són els responsables d’haver desvirtuat l’essència de l’ensenyament...
La crisi generalitzada de l’autoritat, que aviat ho infectarà tot menys l’orde militar, és una de les responsables del fet que a quasi tots els nivells de l'ensenyament –més el públic que el privat, més el barat que el car– ser professor sigui avui una de les professions més desgraciades i pobres, més penoses i angoixants que existeixen a la major part de les societats desenvolupades... a cap professor de l’ensenyança pública se li demana fer una classe davant un públic aleatori d’estudiants, de qualsevol edat, per veure si posseeix les virtuts més elementals que ha de tenir tot professor: respecte als estudiants, bons coneixements i capacitat didàctica. Els ínclits doctors en pedagogia i psicopedagogia no consideren prioritàries aquestes virtuts. Més encara: ells són els responsables d’haver desvirtuat l’essència de l’ensenyament...
Jordi Llovet, 2.11.2024