dimecres, 7 de juny del 2017

pd M42

​ARA dissabte, 29 d'abril del 2017
DE LA VERITAT A LA POSTVERITAT (i 2)
Marina Subirats

​...
Què contribueix a fer que les postveritats siguin acceptades i es difonguin? La simplicitat i l'emotivitat dels missatges incideixen en un sentiment difós entre gran part de la població: l'antiintel·lectualisme, les poques ganes d'escalfar-se el cap davant qüestions col·lectives que en gran part se'ns escapen; i també una lleu rancúnia contra la colla de tècnics saberuts que ho compliquen tot. És la base sobre la qual treballa el populisme: som el poble, hem de manar nosaltres i no els tècnics. Així que fora els tecnòcrates, preferim els cabdills, que parlen clar i fort i es fan entendre.
El populisme és molt antic... Allò que s'està accelerant és el seu ús en els mitjans de comunicació. Ara que, entre nosaltres, el poder ja no es guanya amb les armes a la mà, calen altres armes; l'economia és la principal, però també, indubtablement, l'opinió pública. Si no fos manipulada, la gent podria acabar votant persones que s'esforcen pels interessos col·lectius. Un gran perill per a les elits, per al capital, per a l'1% que aspira a quedar-s'ho tot. La guerra dels nostres temps ja no es fa amb tancs, sinó, en gran part, amb paraules que ens amaguin la veritat i la converteixin en postveritat.