dimecres, 20 d’abril del 2016

pd 713

TRIUNFO núm. 701 del 3 de juliol de 1976
AZCÁRATE Y CLAUDÍN DISCUTEN SOBRE EL EUROCOMUNISMO (3)
Manuel Azcárate, Fernando Claudín. Diego Galán

EL PLURALISME DEMOCRÀTIC

AZCÁRATE: ... Però encara que el partit únic hagués format part de les teories marxistes, s'hauria de revisar: el problema, avui, és que la necessitat de la transformació socialista de la societat es converteix en una necessitat objectiva no només de la classe obrera, sinó de sectors molt més amplis i diversos de la societat... La diversitat de partits pot reflectir més directament els tarannàs d'aquests diversos sectors de la societat, tots ells susceptibles d'unir-se en un projecte socialista comú... però que tenen diferents opinions i opcions. Tota la visió que tenim del sistema socialista és una visió democràtica... un tipus de socialisme en el que els ciutadans, els treballadors, siguin els amos dels mitjans de producció i puguin construir un sistema de consum social comunitari que doni una nova dimensió a la vida.
El mateix contingut de la revolució socialista és avui més ric que en altres èpoques; no és només acabar amb l'explotació de l'home per l'home, sinó també assumir la solució dels greus problemes contemporanis...

dimarts, 19 d’abril del 2016

pd 712

TRIUNFO núm. 701 de 3 de juliol de 1976
AZCARATE I CLAUDIN DISCUTEIXEN SOBRE L'EUROCOMUNISME (2)
Manuel Azcárate, Fernando Claudín. Diego Galán

AZCARATE: ...Rebutgem aquest sistema autoritari (de la URSS) perquè, per una part, no es correspon amb el que nosaltres creiem que és el socialisme possible i necessari a la nostra societat i, per l'altre, perquè no creiem que sigui el socialisme que correspon, partint de les nostres necessitats, a la teoria que volem dur a la pràctica històrica... Volem un altre socialisme que té en comú amb aquest la destrucció de les relacions de producció capitalistes, però que és diferent en la concepció de les llibertats sindicals, polítiques, religioses, culturals, i en que el socialisme no és simplement un canvi de les relacions de producció, sinó que és una civilització superior que ha de donar a l'home justícia i llibertat i  a més conduir-lo cap el comunisme.

CLAUDIN: ... el socialisme només és compatible amb la democràcia... el sistema soviètic (a la URSS), no es pot assimilar al sistema capitalista occidental, però tampoc es pot definir, penso jo, com un sistema socialista...

dilluns, 18 d’abril del 2016

pd 711

TRIUNFO núm. 701 de 3 de juliol de 1976
AZCARATE I CLAUDIN DISCUTEIXEN SOBRE L'EUROCOMUNISME (1)
Manuel Azcárate, Fernando Claudín. Diego Galán

...
AZCARATE: ...la debilitat ideològica profunda en que es troben aquests règims socialistes, concretament el règim soviètic, que potser va lligat a la inexistència d'un veritable règim polític democràtic en aquests països. Són règims que es basen en l'autoritarisme i tenen una concepció amarxista, d'origen metafísic, de creure que a un país se li pot imposar una ideologia a la força... En la nostra concepció del socialisme, a part de plantejar el socialisme com a desenvolupament de la democràcia, plantegem un Estat sense ideologia oficial: un règim de lliure lluita ideològica...

CLAUDIN: ... La ideologia soviètica, sota la fórmula del "marxisme-leninisme" encobreix una realitat social que no correspon a la lletra, un sistema en el que existeixen les diferències de classe, encara que siguin diferents de les del sistema capitalista occidental...

diumenge, 17 d’abril del 2016

pd 710

TRIUNFO núm. 764 de 17 de setembre de 1977
EL TESTAMENT DE LEOPOLDO ARAGÓN
Panamá

El dia 1 d'agost es va cremar a Estocolm, amb el cos ruixat de benzina, Leopoldo Aragón. Poques hores més tard moria. Havia anunciat la seva immolació com a protesta per la política nord-americana en el canal de Panamà. Va deixar un testament polític que va escriure el mateix dia que feia els cinquanta anys.
...
"Sense llibertat per votar en un autèntic plebiscit, després de com a mínim tres mesos de debat públic i completament lliure, no hi ha tractat que valgui.
El poble panameny no acceptarà com a vàlid, legal i vinculant, cap tractat subscrit per la tirania de Torrijos o per qualsevol altre règim d'aquesta mena que li robi i privi les seves llibertats i drets democràtics i el ple gaudi dels seus drets humans.
L'única manera que els Estats Units poden aconseguir un tractat del canal vàlid, legal i vinculant per a Panamà, és que el text d'aquest projecte de tractat sigui aprovat en un plebiscit autèntic (no en un referèndum feixista tipus Torrijos)..." 
...
Cap a victòria anem i marxarem sempre. Panamà no és una cosa que es ven en un mercat.

dissabte, 16 d’abril del 2016

pd 709

TRIUNFO núm. 728 del 8 de gener de 1977
DEFENSA DE LA PALABRA (12 i 13)
Eduardo Galeano

(12) EL TEMPS ÉS BREU, ARDENT EL REPTE, ENORME LA FEINADA...

(i 13) La paraula és una arma, i pot ser usada per al bé o per al mal: la culpa del crim no és mai del ganivet...
La funció primordial de la literatura actual consisteix en rescatar la paraula, usada i abusada amb impunitat i sovint per impedir o trair la comunicació. "Llibertat" és al meu país el nom d'una presó per a presos polítics i "Democràcia" es diuen alguns règims de terror; la paraula "amor" defineix la relació de l'home amb el seu cotxe i per "revolució" s'entén el que pot fer a la cuina el nou detergent; la "glòria" és quelcom que ens dona un sabó suau d'una marca determinada i la "felicitat" és una sensació que tenim en menjar salsitxes. "País en pau" significa, en molts de llocs, "cementiri en ordre" i on diu "home sa" a vegades hauríem d'entendre "home impotent"
...


divendres, 15 d’abril del 2016

pd 708

TRIUNFO núm. 728 del 8 de gener de 1977
DEFENSA DE LA PALABRA (11)
Eduardo Galeano

Sostenir que la literatura canviarà per sí mateixa la realitat seria un acte de bogeria o supèrbia. No em sembla però menys neci negar que pot ajudar a que canviï alguna cosa.
...
En aquest sentit resulta tan desertora una literatura "revolucionària" escrita per als convençuts, com una literatura conservadora consagrada a l'èxtasi en la contemplació del propi melic. Hi ha qui conrea una literatura "ultra" i de to apocalíptic, dirigida a un públic reduït i que està ja d'entrada d'acord amb el que proposa i transmet: ¿ quin és el risc que assumeixen aquests escriptors, per més revolucionaris que es diguin, si escriuen per a la minoria que pensa i sent com ells i els donen el que esperen rebre?

dijous, 14 d’abril del 2016

pd 707

TRIUNFO núm. 728 del 8 de gener de 1977
DEFENSA DE LA PALABRA (10)
Eduardo Galeano

No comparteixo l'actitud dels escriptors que s'atribueixen privilegis divins no atorgats al comú dels mortals, ni l'actitud dels que es colpegen el pit i s'estripen les vestidures demanant el perdó públic per viure al servei d'una vocació inútil. Ni tan déus ni tan insectes. La consciència de les nostres limitacions no és una consciència d'impotència: la literatura, una  forma de l'acció,  no té poders sobrenaturals, però l'escriptor pot ser una mica màgic quan aconsegueix que sobrevisquin, a través de la seva obra,  persones i experiències que valen la pena.
...
La paraula té sentit per als qui volem celebrar i compartir la certesa que la condició humana no és una claveguera...