(avui m'ha vagat reproduir això, no és ni un paper ni diari, però què voleu? és gairebé cap d'any...)
En aquest bloc aniré publicant petits resums, extractes de retalls que tinc guardats des de fa algun temps i que he decidit esparracar i llençar, o no, i que em vaga compartir amb qui pugui estar interessat.
dijous, 30 de desembre del 2021
pd 2335 (Anònim o millor dit d'autoria desconeguda)
dimecres, 29 de desembre del 2021
pd 2334 Criminalitzar l'independentisme
dimarts, 28 de desembre del 2021
pd 2333 És important el mocador?
(arafa<d'1any)
... el fenomen del fonamentalisme islamista,... està transmetent uns missatges absolutament reaccionaris, en contra de la llibertat de les dones, perquè primer està negant el masclisme que conté l’islam, que és en els textos, que és en els contextos, que és a les interpretacions i arreu.
¿Negues la realitat i així no cal canviar-la?
— Si difonen la idea que l'islam no és masclista, sinó que, en realitat, és una mala interpretació, ja no tenim res a canviar perquè el problema no hi és... i expliquen que no, que no, que tota la càrrega masclista i patriarcal que nosaltres hem viscut és mentida, negant la causa principal del nostre patiment.
És important el mocador?
— No és inofensiu, no es pot afirmar que és un simple tros de tela, és un símbol de dominació patriarcal. I ho sabem perquè així ens ho han explicat, perquè ens han dit que si no el portem és que no som unes dones decents, i que si no el portem és que som unes perdudes i unes tal, saps? Llavors, quina llibertat d'elecció hi ha, aquí? No és que sigui només el mocador, és que al darrere hi ha totes les normes sobre el cos de les dones, sobre la seva sexualitat, sobre la seva llibertat. Si no diem clarament que aquesta llibertat no existeix, serà molt difícil que puguem donar suport a nenes en la seva lluita particular per fer coses bàsiques que a les altres ni tan sols els passa pel cap que se'ls puguin negar.
dilluns, 27 de desembre del 2021
pd 2332 Ressaca al taulell
(arafa<d'1any)
diumenge, 26 de desembre del 2021
pd 2331 Sant Esteve
(arafa1any)
... Sant Esteve ―stephanós, en grec, que vol dir corona (!)―, que degué morir cap a l'any 34, és considerat el primer màrtir cristià. Era un jueu hel·lenitzat, com sant Pau, que va creure que la doctrina que propagava la colla cristiana era més redemptora que la que escau al judaisme, que no creu en la redempció de la humanitat, o sempre l’ajorna fins a un moment indeterminat de la història, que no arribarà mai: és el tan conegut “messianisme” hebreu. Com que Esteve, igual que el Crist poc abans crucificat, va anar a provar de convèncer el Sanedrí de Jerusalem per fer-los canviar de religió i abraçar la nova doctrina amorosa –bell ideal–, els rabins “es van tapar les orelles i s'abraonen tots alhora contra ell” (Fets 7, 57), van portar Esteve als afores de la ciutat i el van lapidar, que era el tipus de pena de mort que ells practicaven en aquell temps.
L’estrany de tot plegat és que el matessin, perquè la pena de mort no depenia d’ells –tenien autoritat religiosa, però no política– sinó de l'autoritat romana, és a dir, del mateix governador que havia fet crucificar Jesús. La mort de Jesús està molt ben documentada; la d’Esteve podria ser una llegenda, com la de sant Jordi o la de sant Sebastià.
dissabte, 25 de desembre del 2021
pd 2330 El Nadal del futur 2
(ara... mateix)
divendres, 24 de desembre del 2021
pd 2329 El Nadal del futur 1
(ara... mateix)
Última setmana de novembre: pobles i ciutats encenen uns llums i garlandes que fa dies que pengen pels carrers. Comento amb diverses persones: ¿en aquest moment d’encariment brutal de l’electricitat, ara que comencem a entendre que hem d'estalviar energia no solament pel preu sinó com a mesura ecològica, és el moment, de tanta lluminària? Si, és Nadal, ho sé, i també sé que són llums de baix consum, però, ¿calen tots aquests guarniments per celebrar la festa? I fins i tot si –segons es desprèn de les dades del CIS i del baròmetre de la religiositat– només al voltant d'un 9% de la població de Catalunya va habitualment a missa els diumenges, és a dir, és creient convençuda, ¿té sentit que encara celebrem el Nadal?
Per a la majoria de la població el portal de Betlem, la Mare de Déu, Sant
Josep, Jesús i la resta de protagonistes tradicionals del Nadal ja només
són figuretes d'un pessebre que seguim fent per la il·lusió de les
criatures i que potser encara ens commouen perquè ens recorden la nostra
infància, però l’emoció de la festa religiosa ja no hi és, i, de mica
en mica, desapareixen molts dels ritus que l’acompanyaven: les nadales
cantades en família, les dècimes recitades pels menuts, les
felicitacions personals. Unes celebracions, doncs, que s'han convertit sobretot en un reclam per al consum i una ocasió
per als comerciants de fer calaix... (Continuarà...)