divendres, 2 d’agost del 2024

pap 18 - UNA AGONIA MASSA LLARGA

Tots recordem els dossiers falsos dels governs del PP, la gravació de la conversa de la Camarga, que Método 3 va atribuir a José Zaragoza, del PSC; o bé, anys abans, les ajudes econòmiques que Fèlix Millet, per inspiració de CDC, va concedir al partit d’Àngel Colom i Pilar Rahola, escindit d’ERC.
Ara és ERC qui està en fals, després de molts anys de presumir de pau interna, de comportament irreprotxable i fins i tot –en el cas de Junqueras– de bondat personal... No sembla una batalla ideològica, sinó una lluita entre la renovació inajornable i la reivindicació personal d'un líder que no vol plegar sense sotmetre’s al veredicte de les urnes, que li han estat vedades.
Els republicans han de valorar que, si més no, els seus adversaris electorals s'estan abstenint de burxar la ferida. Els silencis de Junts i del PSC són certament notoris, i això sens dubte té a veure amb el fet que ERC, malgrat ser un animal ferit, continua tenint la clau de la legislatura catalana...
Els negociadors d’ERC, comandats per Rovira, volen i dolen, perquè si s’investeix Illa a canvi d’un bon acord de finançament serà el mateix Illa, com a president, qui se'n beneficiarà... Els socialistes, almenys, saben que ERC no està en disposició d’afrontar una nova cita amb les urnes... almenys en solitari: se senten veus que demanen un nou Junts pel Sí, o un front populaire a la francesa, amb la CUP. Però ara aquestes opcions sonen desesperades. El millor per al partit seria instal·lar-se a l’oposició i llepar-se les ferides. Si el preu a pagar –un president “del 155”– és excessiu, ho haurà de dir una militància crispada, dividida i decebuda.
Toni Soler, 7.7.2024


 

dijous, 1 d’agost del 2024

pap 17 - L'OPTIMISME EDUCATIU

Estaven fatal, però tenien il·lusió. Creien en l'educació com l’eina central de progrés, d’igualtat d’oportunitats, de civilitat. Enmig d’una societat polaritzada i violenta, enfront d’unes escoles autoritàries i mal dotades, al tombant del segle XIX al XX persones com Rosa Sensat, es van tirar de cap a l'aventura de crear una escola nova i, malgrat els entrebancs de tota mena, no van defallir. Tenien fe en el seu ideari renovador. Aquella experiència de canvi ha seguit marcant durant més d'un segle l’afany de millora de l'educació a Catalunya... 

Com van aconseguir fer aquell salt endavant? Què defensaven? Què en podem aprendre, dels pioners del canvi educatiu? Sens dubte, avui l'educació a Catalunya es fa en unes condicions i amb una qualitat infinitament millors que fa poc més d'un segle, quan l'Escola del Bosc de Rosa Sensat va ser la primera a fer classes sense llibres ni assignatures, a l'aire lliure. Però, en canvi, ara ningú no està content, començant per la majoria de mestres, que se senten desmotivats i superats: per la diversitat de l'alumnat, per la burocràcia, pels canvis de mètode, per la manca d’autoritat i reconeixement social, per demandes laborals no ateses... 

La seva primera recomanació als mestres seria: estudieu. Ella no va parar de formar-se, de viatjar, d’anar a conferències, a museus, de sumar experiències, de llegir. Tot li interessava, la cultura i la natura, la ciència i l'estètica. Tot li servia quan era davant dels infants. La segona: doneu exemple, sigueu cívics. "Mestres, deixeu-vos de comèdies, sigueu virtuosos i bons, que els vostres exemples es gravin en la memòria dels deixebles, per tal que un dia puguin entrar també en els seus cors". La tercera: no us obsessioneu amb un mètode, sigueu flexibles i no tingueu por dels canvis. Ella va ser una renovadora no dogmàtica. Per exemple, defensava posar l’alumne al centre de tot, però advertia: "No es fa lliure l’infant deixant-lo obrar d'acord amb la seva naturalesa, sinó al contrari, se’l fa esclau de les seves pròpies vel·leïtats". I quart: feu de l'escola no un lloc de preparació per a la vida, sinó vida mateixa. Va ser una mestra vital i vitalista...

dimecres, 31 de juliol del 2024

pap 16 - UN CAMÍ PER GUANYAR-SE L'ETERNITAT

...era un propòsit freqüent entre els escriptors i els artistes del segle XIX: un poeta fa una obra amb l’anhel no exactament de “viure o ser recordat eternament”, sinó amb la idea que alguna cosa de l’eternitat es faci present, pel llenguatge mateix, contra el triomf de la mort del poeta, del poema i del lector.
És un propòsit que avui ens resulta quasi inconcebible perquè l’eternitat no escau ni tan sols a l'univers, i la mort no preocupa gaire la gent, tothom adelerat cap a un divertiment o altre...
Res d’això, o quasi res no ha resistit el pas del temps i l'auge de la gresca sense substància, el moviment, el soroll, l’obsolescència, la trivialitat o la desaparició de l’artesania.
Jordi Llovet, 15.6.2024


dimarts, 30 de juliol del 2024

pap 15 - LA ULTRADRETA POPULISTA

 

diumenge, 28 de juliol del 2024

pap 14 - SEMPRE ELS MATEIXOS CLAVATS ALA CREU

 

pap 13 - FATXES MODERATS?

 

dissabte, 27 de juliol del 2024

pap 12 - OBJECTIU: L'EUROCOPA