Aquestes proves estaven fins fa poc basades en coneixements eficaços i
poc discutibles –potser llevat del cas de la filosofia. Veient que els
estudiants arribaven del batxillerat sabent molt poques coses, els
ínclits pedagogs del país es van inventar un procediment basat en
“competències”, que ningú no sap exactament en què consisteix...
Ara ja hi ha molt poca gent que discuteixi que el nivell de coneixements
dels nostres batxillers és molt baix, la qual cosa no vol dir que el
nivell dels nostres professors ho sigui. El que és baix és el nivell
intel·lectual dels pedagogs que guien les accions principals dels
ensenyaments... Així com el grau de magisteri sempre serà important i necessari, el de
pedagogia podria desaparèixer i no passaria res; millor encara: tot
aniria més bé. Són els professors en actiu els que saben com s’haurien
de fer les coses....
si calgués puntuar d’una manera justa i equànime els exàmens de les
proves de selectivitat, més de la meitat, potser el 70% dels examinats,
no arribarien al 5 sobre 10, els examinadors s’han conxorxat amb la
conselleria, els instituts i les universitats per puntuar els exàmens
amb una dosi de caritat que, a mitjà termini, es convertirà en un aliat
de l'analfabetisme.
En un futur no llunyà s’albira aquest resultat: regalaran l’ESO, el
batxillerat i moltes carreres. Després, quan un graduat comenci a
treballar, li ensenyaran de debò per a quines tasques se l’ha contractat
i segurament les farà bé. Però no sabrà, el que se'n diu saber,
quasi res. Qui sap si la ignorància no juga a favor del progrés
econòmic. És la idea de Trump, i potser un dia també serà la nostra.
Jordi Llovet 17/07/2025