A vegades un té la sensació que aquesta és la història de la humanitat: a
 cada avenç, una dramàtica derrota. No és una derrota el que passa a 
Ucraïna? I el que passa a Palestina? És difícil d'explicar. Fa 4.000 
anys, Abraham, patriarca del judaisme, el cristianisme i l'islamisme, es
 disposava a sacrificar el seu fill Isaac: va aixecar un altar, hi va 
apilar llenya i va col·locar-hi el nen al damunt. Però un àngel del 
Senyor se li va aparèixer i el va aturar. Déu ja estava content per la 
seva obediència. Llavors Abraham va sacrificar un moltó. Els infants van
 deixar de ser una ofrena als déus. Això va ser una revolució. Una llei 
sagrada que avui es torna a sacrificar impunement en guerres 
nacionalistes i de religió. El mite que millor ens escau és el del grec 
Sísif, sempre tornant a carregar la mateixa pedra: l'estranya pedra de 
l'esperança frustrada. Aquest present en guerra és on Carles Torner ha situat la novel·la Ucraïna, mon amour (Empúries),
 escrita abans del brutal xoc israeliano-palestí. La protagonitza 
Rosalia Sanahuja, una dona madura, traductora professional ... 
Amb Ucraïna, l’Europa pàtria dels traductors –traduir és una forma de 
diàleg i tolerància– ho ha tingut clar: tocava ajudar Kíiv, els 
agredits. El pacifisme pur,... ha restat 
minoritari. Amb Palestina, però, la cosa s'ha complicat. La brutal 
agressió inicial de Hamàs ha estat seguida d’una massacre israeliana de 
civils a Gaza, amb milers de nens morts. Israel ha oblidat el gest 
d’Abraham de no matar Isaac... 
Ucraïna ha acabat esdevenint un camp de confrontació dels EUA-Europa 
contra Rússia, que compta amb el vistiplau de la Xina. I ara aquest xoc 
global té un nou escenari encara més monstruós: Gaza. Hem passat de les 
contradiccions d’Ucraïna, mon amour a unes de noves. La generació de la Rosalia, d’alguna manera alter ego
 de Carles Torner, és la de "fes l'amor i no la guerra", lema que en el 
seu cas duu incorporada la forta càrrega d'un cristianisme de base 
progressista i ecumènic. Una realitat a contracorrent que segueix 
existint, malgrat que tingui una minsa projecció pública. Trobar-te 
Taizé, una parella de lesbianes creients o els escolapis del Senegal en 
una novel·la tan actual és tota una novetat... Si perdem l'esperança, estem perduts.
Ignasi Aragay, 4.11.2023
 
 
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada