En aquest bloc aniré publicant petits resums, extractes de retalls que tinc guardats des de fa algun temps i que he decidit esparracar i llençar, o no, i que em vaga compartir amb qui pugui estar interessat.
dimecres, 10 de setembre del 2025
dimarts, 9 de setembre del 2025
Contra l'oblit 32
És evident que els equilibris d'un govern de coalició (i la competició pel vot d’esquerres) amb Sumar obliguen Pedro Sánchez a ser una mena de capdavanter de les postures més crítiques amb Israel dins la Unió Europea... acusar Sánchez de fer servir la política internacional per fer política interna és ridícul, perquè ho fan tots els governants. Com Netanyahu, sense anar més lluny. El seu govern de coalició amb ministres de l'extrema dreta és una de les raons que l’han obligat a continuar una massacre que ja s'enfila cap als 65.000 morts...
Tota política internacional és política nacional i tota decisió en l'àmbit internacional està fortament condicionada pels interessos electorals del governant que les pren. I amb independència de les simpaties per palestins o israelians, Sánchez ha donat una resposta (relativament còmoda, tenint en compte el pes internacional d’Espanya) al comentari que fa tothom: com és que ningú no hi fa res?
dilluns, 8 de setembre del 2025
Contra l'oblit 31
El que sospitava quan vaig començar a fer aquests retalls: comencen a ser escases les notícies sobre Gaza, cada dia són més petites, ocupen llocs més residuals i molt em temo que mica en mica iran desapareixent de la premsa escrita i parlada. Cada dia em costarà més trobar algun comentari o informació referida al tema, i així ens anem acostumant i oblidant el genocidi consumat.
NI ACOMODACIÓ, NI OBLIT, NI PERDÓ!
diumenge, 7 de setembre del 2025
Contra l'oblit 30
Després de més de 22 mesos de setge a Gaza, té esperança?
Com a éssers humans, tenim l’oportunitat d’actuar i aturar aquesta tragèdia. Aquesta mobilització és el nostre intent de portar aliments a les persones que estan morint de fam. No és una qüestió política, es tracta d'éssers humans. La nostra resposta defineix si hi ha esperança per a Gaza i per a la humanitat... Intentem fer el que els nostres governs haurien de fer i no fan. Intentem defensar el dret internacional, que cap nació occidental està complint, perquè són covards. Ells sí que tenen por i no haurien de representar-nos. La majoria de la gent al món vol veure una Gaza alimentada, amb atenció mèdica, hospitals, escoles, infraestructures i la seva pròpia terra...
Liam Cunningham, 31.08.2025
dissabte, 6 de setembre del 2025
Contra l'oblit 29
Fi a la "pausa tàctica" de l'exèrcit d'Israel a Gaza. La treva militar parcial permetia l'entrada d'ajuda humanitària per als ciutadans exhaustos de la Franja, víctimes d'un bloqueig dur que està portant la població a una situació límit de gana i mancances. Però aquest divendres la cúpula militar ha anunciat que reprendrà les accions militars durant les hores diürnes, un pas més per tenir el territori lliure per preparar la invasió terrestre de Ciutat de Gaza, que passa a ser considerada una "zona de combat perillosa" pels militars. La fi de la pausa ha entrat en vigor aquest mateix divendres.
Israel la va declarar fa tot just un mes per intentar calmar la indignació internacional que van aixecar les imatges de criatures famèliques. L'ordre suposava que Israel aturava entre les 10 del matí i les 8 del vespre les operacions militars en una àrea delimitada de la Franja que engloba la capital, i les ciutats de Deir al-Balah i Al-Mawasi, per garantir l'accés dels camions carregats amb aliments, medicaments i altra ajuda humanitària. Més d'un milió de persones sobreviuen a Ciutat de Gaza, on l'ONU ha declarat oficialment la situació de fam...
divendres, 5 de setembre del 2025
Contra l'oblit 28
L'esgotament dels soldats israelians complica els plans per a l'assalt a Gaza
L'exèrcit pateix per omplir les unitats perquè cada cop més reservistes opten per no atendre la crida a allistar-se
dijous, 4 de setembre del 2025
Contra l'oblit 27
L'ONU confirma oficialment la fam a la Ciutat de Gaza
La matança a Gaza continua un ritme dramàtic... el nombre de víctimes des de l'inici de l’ofensiva israeliana l’octubre del 2023, ja supera els 62.600. Almenys 62.622 palestins han mort i 157.673 han resultat ferits a Gaza, segons fonts del govern de Hamàs...
Segons les projeccions de l’IPC (Classificació Integrada de la Seguretat Alimentària), gairebé una tercera part de la població
de la Franja, unes 641.000 persones, afronta condicions catastròfiques,
mentre que 1,14 milions viuen en situació d’“emergència alimentària”,
el segon nivell més alt de la seva escala. L’informe és taxatiu: “El
temps dels debats i les vacil·lacions ja ha passat, la fam és present i
s'escampa ràpidament. Qualsevol retard, fins i tot de dies, provocarà
una escalada inacceptable de morts”...
La població civil afronta una emergència que l’ONU qualifica d’“insostenible”. Sense aliments regulars, amb hospitals col·lapsats i infraestructures devastades, la situació empitjora amb l’ordre israeliana d’evacuar Ciutat de Gaza abans de l’ofensiva terrestre.