...He titulat aquest article L’antiensenyament perquè l'un i 
l'altre (Ordine i Steiner)  sentien passió per ensenyar, un desig profund de transmetre allò
 que sabien, tot el fons de saviesa pouat en els clàssics. En paraules 
d’Ordine, no podien entendre "la pedagogia hedonista dominant" basada en
 dues paraules: "ràpid i fàcil". Per a Steiner, sense 
esforç, sense petits sacrificis quotidians, no és possible adquirir 
coneixement, i no és veritat que les dificultats incitin al fracàs; al 
contrari, serveixen d’estímul. Ho deia per pròpia experiència: "He 
tingut la sort de rebre una educació marcada per l’esforç i 
l’autodomini, que avui dia està completament proscrita per la teràpia. 
Vaig néixer amb una greu discapacitat motriu –tenia un braç immòbil i 
enganxat al cos– que avui dia es faria el possible per alleujar. La meva
 mare em va ensenyar, en canvi, a conviure-hi"... També va créixer 
sota l'amenaça hitleriana, "de la meva classe de l’institut només vam 
sobreviure un company i jo".
Ordine, autor de l’emotiu assaig La utilitat de l’inútil,es
 torna a preguntar: "Com podem recordar a professors i alumnes que cal 
estimar el coneixement per si mateix i que només la gratuïtat i el 
desinterès poden crear una relació autèntica amb l’estudi i el saber?" 
Els dos savis surten en defensa de l’exercici de la memòria, tan 
proscrita. No cal? "Recitar uns versos par coeur  no només vol dir aprendre de memòria. Significa sobretot aprendre amb el cor".
 Un cop apresos, 
 "ens acompanyen com un valuós tresor al llarg de la nostra vida", diu 
Ordine. I Steiner adverteix: "L’atròfia de la memòria és el tret 
dominant de l'educació i la cultura de la [segona] meitat i les 
acaballes del segle XX". 
Apassionat però escèptic, Steiner podia ser molt dur. Com aquí: 
"L'antiensenyament està, estadísticament, a prop de la norma. Els bons 
professors, els que inflamen les ànimes naixents dels seus alumnes, són 
potser més escassos que els artistes virtuosos o que els savis. Els 
mestres d'escola, formadors de la ment i del cos, que saben què hi ha en
 joc, que són conscients de la interrelació de confiança i 
vulnerabilitat, de la funció orgànica entre responsabilitat i resposta, són alarmantment pocs". 
"No s’aprèn a conèixer sinó allò que s'estima, i com més fort i
 viu sigui l'amor, més profund i complet serà el coneixement" Goethe.
Ignasi Aragay, 14.10.2023
 
 
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada